خانه چوبی
نوشته شده توسط : محمد میرشکار

 خانه چوبی

امسال اگر شما در نمایشگاه Viv"expo شرکت می کردید متوجه می شدید که در بخش وسیعی از نمایشگاه در حال قدم زدن در میان مدل هایی از خانه های چوبی گردان معروف به Domespace هستید

 

 

wooden home

این خانه های چوبی بر روی پایه ای مرکزی ساخته شده از بتن قرار دارند، از مزایای آنها عدم نفوذ رطوبت به داخل آن ، و شکل آیرودینامیکیشان می باشد که مقاوم در برابر باد هستند و قادرند بادهایی تا سرعت 174mph معادل (280kph) را تحمل کنند همچنین از انرژی غیر فعال خورشیدی انرژی کسب می کنند و این انرژی را به دودکش مرکزی منتقل کرده و آتش را در میان منزل فراهم می کنند.

wooden home خانه چوبی

وقتی که شما از دور به این خانه ها نزدیک می شوید ممکن است برایتان مجموعه ای از فیلم حمله بیگانگان به زمین تداعی گردد. چون شبیه بشقاب پرنده های فیلم ها هستند. با این حال ، این بشقاب خاص پرواز نمی کند ، حتی با وجود  بادهای تند!

در آزمایشات ، ساختار منحنی این خانه های چوبی که جهت جلوگیری از طوفان های شدید و بادهای سریع ساخته شده اند مورد آزمایش قرار گرفته اند و محققان به این نتیجه رسیدند که این خانه ها قادرند در مقابل بادهایی تا سرعت 149 مایل (240kph) مقاومت کنند، اگر چه یک خانه در تایوان موفق به زنده ماندن در مقابل باد طوفانی به قدرت 174mph در سال 1994 هم شد که خود این جای امیدواری است.

جالب است که بدانید این پیله محافظ در مقابل باد مقاومت نمی کند. در حقیقت هر Domespace مثل یک تکه لاستیک که امکان ارتعاش بالایی دارد است که بر اساس باد ارتعاشات خود را تغییر می دهد. ساختار این خانه های چوبی جهت مقاومت در برابر زلزله ثبت نام کرده اند تا در آزمایشگاه مقاومت آنها در برابر زلزله سنجیده شود سازندگان آن مدعی اند این خانه ها می توانند در برابر زلزله تا هشت در مقیاس ریشتر مقاومت کنند.

wooden home خانه چوبی

 

پیله های چوبی

 

اولین چیزی که شما در نمایشگاه بوردو Viv"expo حس می کنید بوی خوش چوب و احساس گرمایی است که از خانه های چوبی ساطع می گردد. حتی در فضای نسبتا خشک نمایشگاه. در مرکز این خانه ها توسط یک دودکش شومینه ای تعبیه شده اگر چه قرار دادن دودکش آتش باز در دل خانه های چوبی ممکن است خطرناک به نظر برسد ، اما طراحان به این نکته اشاره دارند که چند لایه چسب چوب در ساخت و ساز این خانه ها به کار رفته که در واقع کاملا در برابر آتش مقاومشان کرده است.

خانه های  Domespace با استفاده از FSC - (یا معادل آن) چوب،  صنوبر از نوع اشعه ، در سقف سدر قرمز ، چوب پنبه و یا چوب عایق pulped و تخته سه لا یا تخته رشته گرا ساخته شده اند.

wooden home خانه چوبی

این خانه ها در 2 نوع ثابت و دوار ساخته شده اند که در هر دو نسخه ثابت و دوار بهره مندی این خانه از نور از طریق نور طبیعی در روز با استفاده از پنجره های عمودی می باشد.

زمانی که از همسایه های مجاور سر و صدای زیادی در اتاق خود می شنوید لازم نیست که جای خود را عوض کید کافی است خانه خود را بچرخانید.

 

 

یکی از مشکلاتی که پنجره های عمودی آن دارد آن است که هنگام بارش باران های تند ممکن است آب باران وارد خانه شود و همچنین صدای باران از پشت بام شدید باشد برای حل این مشکل سقف را دو جداره ساخته اند و کرکره ای بیرونی به پنجره ها اضافه شده که جلوی نفوذ باران را بگیرد

 

wooden home خانه چوبی

 

به دنبال خورشید

 

کسانی که نسخه دوار Harmonique را انتخاب می کنند امکان کنترل از راه دور را دارند به طوری که خانه شان در وضعیتی قرار گیرد که بتواند بهترین استفاده از انرژی غیر فعال خورشیدی برای گرم کردن یا سرد کردن را داشته باشند و یا اینکه هر پنل نصب شده در خارج از خانه جهت ذخیره انرژی بیشترین انرژی را دریافت کند، و یا حتی زمانی که از همسایه های مجاور سر و صدای زیادی در اتاق خود می شنوید لازم نیست که جای خود را عوض کید کافی است خانه خود را بچرخانید.

طراحان می گویند که چرخش منزل به قدری آرام  است که به سختی شما که در آن هستید متوجه حرکت خانه خود می شوید این چرخش بین یک و چهار اینچ در هر ثانیه است که می تواند به صورت دستی با کنترل از راه دور باشد و یا به صورت خودکار آن را تنظیم کنید که در هر زمان چگونه قرار گیرد.

از دیگر مزایای این طرح می توان به صرفه جویی انرژی در آنها ، بازیافت فتوولتائیک ، ژئوترمال و همچنین امکان بنای این منازل بر روی سطح شیب دار نیز می توان اشاره کرد

به طور کلی ساخت این منازل بین شش تا نه ماه به طول می انجامد در حالی که هرخانه می تواند دارای ویژگیهای منحصر به فرد نیز باشد.

 

منبع: http://www.gizmag.com/domespace-wooden-rotating-house-on-display-at-bordeaux-green-show/16663/?utm_source=Gizmag+Subscribers&utm_campaign=90a53c1dc6-UA-2235360-4&utm_medium=email

 





:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 3 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: